ISTANBUL - GRAD NAD GRADOVIMA
U
Stambolu na Bosforu
Piše: Blažo Guzina
putnik Kon Tiki Travel-a
Članak
pod istim naslovom objavljen je u nešto kraćem obliku u jubilarnom, 50. broju
časopisa Svet na dlanu.
Priloženo
je i nekoliko fotografija.
Izdavač:
Kon Tiki travel (novembar 2011).
"Ako čovek svetu treba da podari samo jedan pogled, to treba da bude
pogled na Carigrad" (Lamartin, francuski pesnik)
"Ako
bi svet bio jedna država, glavni grad bio bi Istanbul" (Napoleon
Bonaparta)
Prema jednoj anketi časopisa National
Geographic, u kojoj je izgleda učestvovalo mnoštvo naših sugrađana, tri
grada sa najlepšim geografskim položajem na svetu su Rio, Istanbul i Beograd
(zbog pogleda sa tvrđave na ušće i Ratno ostrvo). Ne bi pogrešili ni da smo na
drugo mesto stavili Hong Kong i pogled sa brda Viktorija, a Istanbul zaslužuje
da bude na prvom mestu zbog građevina, starina i burne, slavne, 27 vekova duge
istorije, dok Rio ima manje-više samo krajolik i klimu, od Boga date.
Fantastičnim prizorima Istanbula, grada nad gradovima, koji leži na sedam brda,
može se diviti sa nekoliko mesta, što će ovde, koliko je moguće, biti opisano.
Opšta uputstva
Po izlasku iz aviona, na aerodromu,
valja uzeti besplatnu brošuru sa detaljnom kartom Istanbula. Najbolja i najpreglednija karta je Istanbul
Shopping map - Tax Free. Na aerodromu je nepovoljan kurs za menjanje evra.
Najbolje je menjati u bankama i menjačnicama u velikim trgovačkim
ulicama. Taksi nije skup. Ukoliko taksista ne uključi taksimetar, treba
zahtevati da uključi. Posle opomene, oni to uvek čine. Po ulasku u taksi možete
pokazati vozaču kartu grada i mesto gde želite da vas vozi, jer većinom ne
znaju ili nedovoljno razumeju engleski. Pokažete im na crtež džamije ili
bulevar u karti i kažete, na primer, Sultan Ahmet džami, ili Ataturk bulvari.
Velika ulica se kaže džad ili džadesi (kao kod nas turcizam džada), na primer Istiklal
džad (u karti piše Istiklal cad ili caddesi). Da
vas ne bi vozili okolo naokolo dobro je pokazati na most (na turskom kupru), na
primer Ataturk kupru, kojim prelazite zaliv Zlatni rog.
Put sa aerodroma (oko 15 km zapadno
od šireg centra grada) prolazi obalom Mramornog mora i pored starih zidina koje
su još u rimsko i vizantijsko doba opasavale grad, s juga, od obale Mramornog
mora, ka severu, a zatim na istok do zaliva Zlatni rog. Blizu obale Mramornog
mora u zidinama su i Beogradska vrata (Belgrat kapi). Uz obalu, pored puta su
poslednji kilometri pruge kojom je prolazio čuveni voz Orijent ekspres, do
stanice u zalivu Zlatni rog.
Turska
Površina 780.000 km2, kao V.
Britanija i Francuska bez Korzike zajedno, odnosno poput 10 Srbija. Ima više od
75 miliona stanovnika, a među brojnim narodnostima najviše je Kurda, koji
povremeno organizuju protestne akcije. Zbog mogućih pretnji, po Istanbulu se mogu
videti i naoružani vojnici i policajci.
Posle propasti Otomanske carevine,
oslobođeno je ili stvoreno tridesetak zemalja. Mnoge turske reči, na primer
kebab, usvojene su u jezicima naroda na ogromnom području od Maroka do
Indonezije i Kine. Po ekonomskoj moći Turska je 17. na svetu, a šesta u Evropi,
posle Nemačke, Francuske, Velike Britanije, Italije i Rusije.
Nastanak Konstantinopolja
Rimski car Konstantin Veliki (306 - 337), rođen u Nišu (Naissus), posle krunisanja i dosadnog života na području sadašnje Engleske, odlučio je da prestonicu Istočnog Rimskog carstva ustanovi na Bosforu, na mestu starog grčkog grada Vizanta. Grad je njemu u čast nazvan Konstantinopolis i bio je prestonica Vizantije (Istočnog Rimskog Carstva) do 1453. Mehmed osvajač osvojio ga je 1453, i preimenovao u Istanbul; bio je prestonica Otomanske carevine do 1922.
Istanbul se, sa 17 miliona stanovnika,
proširio na sever kroz 31 km dug moreuz Bosfor, od Mramornog do Crnog mora. Ima
više od dve hiljade minareta, nekoliko stotina crkava i desetine sinagoga.
Obilazak
Na azijskoj strani ne postoji mnogo
toga interesantnog, osim novog centra grada i vidikovca Čamlidže, odakle se
vidi ceo Bosfor. U evropskom delu, gotovo sve najvažnije istorijske
znamenitosti su južno od zaliva Zlatni rog.
Na karti Istanbula najpre valja uočiti stari, istorijski deo grada, južno od
zaliva Zlatni rog i mosta Galata kupru. Od reči kupru kod nas su načinili
turcizam - ćuprija. U odnosu na ovaj deo grada, levo na karti, odnosno na
zapadu nalazi se most Ataturk. Most je u nastavku bulevara Ataturk, koji se
prostire pravcem sever - jug. U blizini se nalazi nekoliko hotela, među kojima
i Black bird, čiji dobar položaj omogućuje gostima da skoro sve
starine obiđu peške. Mreža kvadrata na karti Istanbula, koju dobijate na
aerodromu, ima osnovu od 1 km. Južna obala je Mramorno more, a na istoku je
početak Bosfora.
Pravoslavna Crkva svete mudrosti -
Agija Sofija
Za obilazak Agije Sofije potrebno je
odvojiti nekoliko časova. Pored parka blizu crkve vozi moderan i pristupačan
tramvaj. Ukoliko se ide taksijem, pošto se u parku nalazi i džamija, taksisti
se može reći - sultan Ahmet džami.
U Agija Sofiji su svuda oznake i opisi na engleskom, tako da nije neophodno
unajmljivati vodiča.
Gradnja njene prve bazilike je završena 360. godine, ali je 532. godine
izgorela do temelja. Tada je ponovo podigao car Justinijan I, kao najlepšu
crkvu u Istočnom Rimskom carstvu. Za gradnju je doneo mermer i druge materijale
iz Azije i Egipta i, na žalost, opljačkao tornjeve iz Efesa. Vekovima je bila
jedan od najvećih zatvorenih prostora na svetu. Središnja kupola je visoka 55,
a široka 31 m. Vredi popeti se do prvog ili drugog sprata, obratiti pažnju na
širinu i masivnost zidova i obići je spolja sa svih strana. Posle osvajanja
Konstantinopolja, pretvorena je u džamiju. Vremenom su dodali i četiri
minareta. Minaret od opeke sagradio je Mehmed Osvajač, najtanji Bajezid II, a
dva šira Selim II. Turci su okrečili sve mozaike da se ne vide. Kemal Paša
Ataturk je 1935. godine naredio da je pretvore u muzej i ogule kreč, da bi se
videli sačuvani mozaici. Skidanje kreča rade polako i još nisu završili. Na
žalost mnogi mozaici su uništeni, a zlatne pločice od kojih su bili sačinjeni
pokradene. Ali, oni koji su sačuvani oduzeće vam dah. Najlepši je mozaik Hrista
Pantokratora. Zatvorena je petkom.
Plava džamija
Na drugom kraju parka, južno od Agije
Sofije je džamija Sultana Ahmeta I, danas jedina na svetu sa šest minareta.
Zovu je i Plava džamija, jer je unutrašnjost obložena sa više od 20.000 plavih
keramičkih pločica, čiju jedinstvenu nijansu boje su, prema verovanju,
izmislili Turci. Ulaz se ne plaća. Obavezno je skinuti cipele i biti pristojno
i skromno obučen. Sagrađena je od 1609. do 1616. godine po projektu arhitekte
Mehmed Age. On je pred sultanom, koji je tada imao dvadeset godina i od koga su
svi drhtali, prečuo kada je sultan rekao da neće žaliti zlata za jednu od
najvećih građevina svog vremena, i, pošto turska reč zlato sliči reči šest,
Mehmed Aga je projektovao šest minareta. Primenio je arhitektonski postupak i
građevinsku statiku iz Agije Sofije. Namerno su sagradili kupolu širine 33
metra, da bude malo šira od kupole Agija Sofije. Svetlo prodire kroz 260
vitraža. Na podu su drevni molitveni ćilimi. Posle izgradnje izbila je pobuna,
jer je pre nje samo džamija u Meki imala šest minareta. Sultanovi protivnici
tvrdili su da je rasipnik, koji je gotovo ispraznio državnu blagajnu, a on je
problem rešio tako što je ponudio da u Meki sagradi sedmi minaret i tako ih
smirio.
U okolini džamije i parka su Hipodom
i Teodosijev obelisk.
Cisterna
U središtu parka, pored ulice Divan
je čuvena podzemna cisterna iz šestog veka (za obilazak je potrebno oko 30
minuta). Zovu je cisterna sa 1001 stubom, mada ih ima 336 i to korintskih.
Ulaznica za cisternu je skupa, ali vredi videti, jer predstavlja čudo. Iz šume,
oko 20 km van grada (nazvane kasnije, u Otomansko doba - Beogradskom, u čast
osvajanja Beograda), iz potoka su sproveli vodu preko rimskog akvadukta u
centar Konstantinopolja - do cisterne. Zbog tog tajnog vodovoda vojske koje su
opsedale dobro utvrđen grad u rimsko i vizantijsko vreme nisu uspele da ga
osvoje, dok ga na kraju ipak nisu zauzeli Turci. Grad je imao nekoliko
cisterni, ali je ova najveća i najpoznatija. Cisterna je sagrađena kao podzemno
veštačko jezero iz koga se izdižu kameni stubovi - nosači svoda zidanog opekom.
Preko svoda su sagradili ulicu i park. Da nema oznake za ulaz u podzemlje ne
biste bili svesni da šetate preko nje. Dva od brojnih stubova postavljena su na
statue u obliku glave Meduze. Jedna glava je položena vodoravno, a druga
naopako, zbog sujeverja. Veruje se naime, da Meduzu ne smete pogledati pravo u
oči, da vas ne bi pretvorila u kamen. U cisterni je hladno i vlažno i treba se
toplo obući. Zatvorena je utorkom.
Hasan letač
Postoji legenda da je po jezeru u
cisterni plovio čamcem mladić Hasan. Ne zna se zašto je na čamcu imao jedro,
jer tamo dole ne duva vetar. Kada mu je dosadilo u cisterni, nošen stvaralačkim
nemirom uzeo je jedro i napravio sebi krila, po uzoru na Ikara. Sa kule Galata
skočio je i preleteo Bosfor. Tako je postao čuven i ušao u legendu kao Hasan
letač, prvi Turčin koji je preleteo iz Evrope u Aziju.
Kula Galata nalazi se u evropskom
delu, severno od zaliva Zlatni rog, na brdu iznad mosta Galata. Osim po visini,
ističe se i karakterističnim kružnim presekom, sa krovom u obliku kupe.
Pogled noću
Blizu cisterne može se naići i na hotele
sa restoranom na ravnom krovu. Tu vredi doći uveče na večeru ili piće, zbog
pogleda na lepo osvetljene stare građevine i znamenitosti.
Palata Topkapi, iz koje se vladalo Otomanskim carstvom 400 godina
Nedaleko od Agija Sofije je ulaz u
najznačajniju muzejsku znamenitost Istanbula - palatu Topkapi saraj, sa haremom
i riznicom. Za obilazak je potrebno izdvojiti nekoliko sati. Gradnju je započeo
Mehmet II, 1462. g. Na površini od 70 hektara, u 400 stanova i brojnim
dvoranama, živelo je i radilo oko 40.000 uposlenika, rođaka i službenika
sultana. U prvom delu, po obodu ulaznog parka su kočije u kojima su vozili
sultane, među njima i jedna koja je poklonila britanska kraljica.
U palati, haremu i prostorijama za evnuhe izložene su bogate zbirke kineskih
vaza, skupocene sultanove odeće, ordenja i nakita, starih grčkih i arapskih
spisa. U riznici obavezno valja videti čuveni dijamant Kašikči (kašika), nazvan
tako jer je oblika supene kašike, peti po veličini na svetu, kao i smaragdni
bodež Topkapi i dva pozamašna nebrušena smaragda. Do sedamdesetih i osamdesetih
godina prošlog veka ovde se moglo videti mnogo više umetničkih predmeta,
poklona sultanu, nego što je sada izloženo, jer su dosta preneli u druge
muzeje.
Danas se širom Turske, u muzejima,
nalaze sačuvane dragocenosti brojnih sultana, procenjene na četiri milijarde
dolara, a ne zna se vrednost raznetog. Naime, po ukidanju Otomanske carevine
mnoga blaga su prisvojili sultanovi rođaci, službenici, sluge i obični lopovi.
Ataturk je nekako uspeo da zaustavi raznošenje.
Evnusi i robinje iz Harema živeli su u skromnim zajedničkim prostorijama, a
samo četiri sultanove žene miljenice imale su svoje sobe, dok je sultanova
majka raspolagala celim spratom. Sultanova majka ili zapovednik evnuha
odlučivali bi svake noći koju od haremskih lepotica da odvedu sultanu, tzv.
zlatnom stazom, do njegovih soba.
Pri obilasku građevina u sklopu palate, povremeno valja gledati i okolo, jer se
sa nekoliko mesta pruža divan pogled na Bosfor (istočno) i zaliv Zlatni rog
(severozapadno), kao i deo grada preko zaliva (severno), koji se zove Beyoglu,
sa kulom Galata, sa koje je, po legendi, poleteo Hasan letač. Palata je
zatvorena utorkom.
Do Beyoglua i Galate
vode dva manja mosta, preko zaliva Zlatni rog. Most bliži Bosforu je Galata. To
je sve evropski deo grada, a mostovi su uslovno rečeno manji, samo u odnosu na
dva velika viseća mosta, dalje na severu, preko Bosfora. Ova dva mosta najbolje
se vide sa vrha hotela Marmara na trgu Taksim. O tome kasnije.
Kapali čarši i Konstantinov stub
Od parka sa Agija Sofijom i ostalim
znamenitostima, prema zapadu vodi ulica Divan, kojom prolazi tramvaj, sve do
ulice Ordu. Na pola puta prema čuvenoj Kapali čarši (pokrivena pijaca), pored
ulice je ostatak Konstantinovog stuba. Kapali čarši je pre više od 500 godina
bila prvi veliki, a i danas je najveći svetski shopping mall, sa
4000 prodavnica u 65 ulica, na 20 hektara. Kada obiđete prvih 300 metara
stičete utisak da ste videli sve, ali ne bi valjalo propustiti obilazak radnji
sa tepisima izuzetne lepote, rukotvorinama i suvenirima. Ukoliko budete
kupovali, ako se ne cenjkate najmanje 10 minuta, pri čemu teatralno izlazite iz
radnje, a prodavac vas zove nazad, dok ne snizite početnu cenu bar trostruko,
oni misle da ste previše naivni.
Gedik-paša
U produžetku ulice prema zapadu,
ka Ordu caddesi (Ordu džade), sve sporedne ulice pored
tramvajske linije predstavljaju trgovinski deo grada, Gedik-paša, sa jeftinim i
kvalitetnim tekstilom (odeća, trenerke, pamučno rublje ...). U skoro svakoj
radnji je po jedna ili dve ukrajinske djevuške - prodavačice, a ima i prodavaca
koji govore srpski. U tom delu su i radnje gde se na meru kupuju najbolji na
svetu ratluk (lokum), alva, kadaif, tulumba i baklava. Njihova najstarija
"brza" hrana je burek (savijača s mesom, sirom ili zeljem). Druga
"brza" hrana kojom se diče je doner kebab, ali o tome kasnije.
Rimski akvadukt
Iz ulice Divan yolu,
kojom prolazi tramvaj, na putu ka ulici Ordu dolazi se do Univerziteta. Iz tih
dveju ulica može se ići taksijem ili pešice na sever, preko bulevara Ataturk,
prema istoimenom mostu. Pre nailaska na most, valja pokazati taksisti da ide
kroz bulevar Ataturk, u deo grada koji se zove Sarač-han, ispod rimskog
akvadukta, kojim je dopremana voda do cisterni. Za akvadukt je dovoljno da ga
vidite i iz taksija u pokretu, osim ako niste istoričar, arhitekta ili
arheolog. Po prelasku mosta, možete reći taksisti da ide do hotela Pera
Palace (koji je bliže, pored desne strane ulice) ili dalje, na trg
Taksim, po želji.
Hotel Pera Palace
Prelaskom preko mosta Ataturk, na
putu za trg Taksim, sa desne strane (istočno) stiže se do znameniog
hotela Pera Palace, na brdu Pera, u delu grada koji se
zove Beyoglu, a krasi ga kula Galata. Hotel je sagrađen pred kraj
19. veka, ne bi li putnicima Orijent ekspresa pružio očekivanu udobnost. Posle
sultanovih palata, bio je prva zgrada u Turskoj sa električnim osvetljenjem, i
prva sa liftom, koji i danas radi. U predvorju, pored portirnice, ponosno su
istakli spisak čuvenih gostiju (Mata Hari, Agata Kristi, Hemingvej, Kemal Paša
Ataturk - u vreme pre preuzimanja vlasti od sultana ...). U prizemlju se nalaze
starinski restoran i francuska poslastičara, koje obavezno treba videti. Tokom
2. svetskog rata, Turska je bila neutralna, a Istanbul svetski centar
špijunaže. Mnoge važne tajne su saopštavane i razmenjivane u ovom hotelu, koji
se često pominje i u romanima i filmovima, a jednom je u njemu održan i kongres
Interpola. Od hotela Pera Palace može se prošetati živopisnim
uličicama na istok prema kuli Galata, ili u suprotnom pravcu, posle obilaska
kule Galata krenuti ka hotelu (šetnja oko 10 minuta).
Kula Galata
Ulaz u prizemlje Kule Galata se ne
plaća, ali postoji lift ka vidikovcu na poslednjem spratu, za koji je potrebna
ulaznica, zbog lepog pogleda na zaliv Zlatni rog, Bosfor i Agija Sofiju. O
pogledu na Bosfor biće još reči.
Šetnja preko mosta Galata
Od kule se peške, za pola sata do 45
minuta, silazi naniže kroz lep stari deo grada, ka mostu Galata, na kome je
uvek na stotine ribolovaca. Po prelasku mosta, sa strane na obali je mesto gde
na brodićima peku svežu skušu i služe je u hlebu, sa crnim lukom. To je njihova
treća "brza" hrana, svojevrstan zdrav odgovor nezdravoj zapadnjačkoj
brzoj hrani. Kupujete je sa obale, tako da vas ne brinu ljuljajući brodići. Malo
dalje, istočno od mosta je poslednja stanica voza Orijent ekspres, sa izloženom
lokomotivom iz tog vremena. Stanica se zove Sirkedži (Sirkeci). U
prohujalim, romantičnim vremenima nije bilo mostova, te su bogate putnike
nosili u nosiljkama (neka vrsta rikši) do obale, zatim čamcem preko zaliva i
opet u nosiljkama do hotela Pera Palace. Nedaleko od mosta nalazi
se čuvena Egipatska pijaca začina (Misr čarši), koja privlači šarenilom boja i
jakim mirisima. Deo grada do pijace zove se Eminonu, sa Arheološkim muzejom i
ostacima nekadašnjeg Konstantinovog utvrđenja. Ovde su i dokovi sa kojih polaze
brodići za obilazak Bosfora ili preko na azijsku stranu.
Plovidba Bosforom
Prilikom obilaska, dobro je ići onim
brodom koji vozi na sever do mesta na kome je moreuz najuži, svega 700 metara,
sa dva velika viseća mosta. Vide se i prelepe kule tvrđave čije se zidine strmo
spuštaju sa brda do obale. Noću su izvanredno lepo osvetljene. Na obali Bosfora
su vile najbogatijih stanovnika Istanbula, među kojima ima i nekoliko Turkinja,
dolarskih milijarderki.
Trg Taksim
Trg Taksim je centar evropskog dela
grada. Nalazi se oko dva kilometra severno od kule Galata i hotela Pera
Palace.
Na trgu se visinom ističe hotel Marmara. Na vrhu hotela su dva restorana sa
vidikovcem. Dolazi se predveče, pre zalaska sunca. Dok pijete piće, iz
restorana na severnoj strani uživate u pogledu na deo grada uz Bosfor, sa dva
velika viseća mosta ka azijskoj strani. Na južnoj strani je restoran sa
verovatno najlepšim, a sigurno najživopisnijim pogledom na svetu, ka kuli
Galata, zalivu Zlatni rog, Bosforu i divno osvetljenoj Agiji Sofiji.
Na trgu Taksim, blizu hotela Marmara
mirisima vas prizivaju brojni restorančići sa doner kebabom (poput grčkog
girosa). Najčešće je od piletine (na turskom - pilić), sladokuscima više prija
sa jagnjetinom, ali može imati težak miris na ovčiji loj, kojim ga
premazuju dok se peče. Umotaju vam ga u hlepčić sličan debljoj palačinki, sa
povrćem po izboru. Obično uz njega nude da popijete i ceđenu šargarepu, nar,
pomorandžu ili točeno pivo, koje naručujete jednostavno - draft bir.
Beyoglu
Od pomenutih kebab restorančića na
Taksimu polazi se u dvočasovnu šetnju njihovom Knez Mihajlovom, koja se zove
Istiklal (Istiklal cad). Proteže se sa severa na jug, od Taksima do dela
grada koji se zove Tunel, kroz Beyoglu, nešto kao njihov Monmartr.
U Beyogluu su najlepše građevine istorijskih jevrejskih i
grčkih banaka, antikvarnica, knjižara, galerija i bogomolja, u šarenilu radnji
i restorana. Ističu se pravoslavna Crkva svetog trojstva (Agija Trijada),
Holandska protestantska crkva, Sinagoga i katolička crkva Sv. Antoana. Pojedine
restorančiće i kafiće krase umetničke slike i natpisi na francuskom. U njima
smo, umorni od obilaska ovog nestvarno lepog grada, u toplom, prijatnom
okruženju pili espreso i kapućino.
U ulici Istiklal ne
možete da ne uočite i restoran Sarajevski ćevap, gde vredi probati roštilj
sličan našem. Ulica se završava kod Tunela, kojim vodi strma brdska železnica
do obale Zlatnog roga. Od Taksima do Tunela vozi jedan od najstarijih tramvaja
u Evropi. Tramvaj omogućuje da se tokom romantične vožnje odmorite od šetnje i
vratite od Tunela na trg Taksim. Od Tunela se brzo stiže peške ili do kule
Galata ili do hotela Pera Palace, zavisno kuda želite da idete.
Osim na trgu Taksim, najlakše je naći taksi u blizini hotela Pera
Palace.
Palata Dolmabahče
Sa trga Taksim se ide nekoliko minuta
taksijem nizbrdo do obale Bosfora, do palate Dolmabahče, sagrađene 1856.
Prolazi se pored niza luksuznih hotela i stadiona fudbalskog kluba Bešiktaš.
Obilazak palate Dolmabahče je obavezno sa vodičima, koji odlično govore
engleski i francuski (što opravdava skupu ulaznicu) i traje oko dva sata. U
palati je živelo šest poslednjih sultana, do 1922, a posle njih Kemal paša
Ataturk.
Dužina palate uz Bosfor je 600 m, ima
43 salona, 285 soba, šest hamama i harem. Prolazi se i kroz sobu u kojoj čuvaju
krevet na kome je Ataturk izdahnuo 1938. Glavni salon za prijeme ima 56
stubova. Krasi ga najveći kristalni luster na svetu, sa 750 svetiljki, težak
4500 kg. Posetioci se dive i jednom od najvećih persijskih tepiha, krznu
sibirskog medveda (poklon sultanu od ruskog cara), mnoštvu umetničkih predmeta,
a mogu da zavire i u sultanov nužnik - čučavac. Palatu su gradili kao imitaciju
evropskih dvorova, tako da ima i onih koji misle da je kič, ne ulaze u nju i
samo prođu kroz vrt i slikaju se na obali Bosfora.
Vaseljenska patrijaršija
Vaseljenska Patrijaršija nalazi se
pored južne obale zaliva Zlatni rog, oko 1 km zapadno od mosta Ataturk, u delu
grada - Fenjer (svetionik, svetiljka). Taksisti treba pokazati mesto na karti
grada gde piše Fener. U sklopu patrijaršije je Crkva sv. Đorđa. U
sredini zgrade je stub obložen zlatnim relikvijama, koje su malo mlađe od
Hrista. Zapadno od patrijaršije je stari jevrejski deo grada. Kada sunce zalazi
voda ovog uzanog zaliva presijava se u boji zlata - zbog toga je dobio naziv
Zlatni rog.
Pored svih čuda koja ćete videti u
ovom čarobnom gradu nad gradovima postoji još jedno - nevidljivo. Kroz moreuz
Bosfor po površini teče topla morska struja od Mramornog ka Crnom moru. Po dnu
teče u suprotnom smeru hladna struja od Crnog ka Mramornom moru.
Trgovinski centri
Istanbul ima nekoliko velikih tržnih
centara (shopping mall) sa visokokvalitetnim proizvodima. Najveći su
severno od trga Taksim. Sa trga Taksim se ide dve stanice metroom do prvog.
Stanica je Šišli, a centar Dževahir (Cevahir). Na petoj stanici, Levent,
nalaze se centri Metrocity i Kanyon. Najveći
je Istinye park.
Kupovina bez poreza na dodatnu
vrednost (Tax Free)
U radnjama obeleženim znakom Tax
Free, posle kupovine treba sačuvati račun i tražiti da vam daju Refund
Cheque. Pre predaje kofera, na aerodromu, idete u Cash Refund
Office sa pasošem i svim računima i Refund Cheque-ovima i
tu će vam vratiti iznos za njihov PDV (VAT). Obično ne traže da vide kupljenu
robu, ali nije na odmet da vam bude pri ruci.
..............................................................................................
Od
istog autora:
Rokenrol Hamburg –
stopama Bitlsa
Osam
dana nedeljno - Priča o Bitlsima (bitlsizauvek.blogspot.com)
Rock
'n' roll obilazak Londona
Rock
'n' roll obilazak Londona (rokenrol-obilazak-londona.blogspot.com)
Comments
Post a Comment